Merancang Untuk Berjaya.....

"Kita bangkit dari kegagalan, Kita belajar dari kekecewaan, Dan kita mesti mengerti dan memahami, Apa yang kita alami hari ini, Bukan bererti matinya semangat, Berkubur keyakinan begitu sahaja, Tapi dari rebahnya sekeping hati, Akan bangkit seorang insan, Mengangkat martabat maruahnya, Yakin akan dirinya, Menjulang kembali kekuatannya, Menggegar kembali jeritan dan laungannya... Allahuakbar...."

Assalamualaikum...
Malam nih aku terjenak untuk membuat suatu entry bertajuk seperti di atas nih...
Haha.. Bukan ape, ketika aku sibuk dok blogwalking terkeluar la suatu post dari seorang hamba Allah mengenai perkara yang bakal aku berkongsi nih...

Hahaa...!!! 
Ini bukan crite hantu.. Ini juga bukan crite lawak.. cume nak bercrite pasal fakta...

Dr. Anuar UTMJB pun de penah kemukakan perkara dalam post facebook beliau..
Persoalannye..

~Kemanakah kualiti Graduan hari ini... dan mengapakah kebanyakan graduan mengganggur~

Cube korang hayati dan fahami serta cerminlah diri korang.. itupun kalu korang adalah dikalangan mahasiswa dan mahasiswi... hahah!

**Ehsan dari Pak GoOgle
 Aku pun dulu seorang mahasiswa.. dan kini aku da bekerja.. tpi dalam masa yang sama aku rindu pada zaman belajar.. tp apekan daya... Tamatnye belajar,trus dapat kerja.. cukup aku bersyukur.. 

Kembali kepada semula kepada persoalan td.. sebenarnye setiap orang ade pendapat mereka masing2...
So.. Merujuk persoalan pertama.. aku rase graduan sekarang tidak berkualiti kerana..

1) Mentaliti graduan...
2) Persekitaran dan suasana pembelajaran institusi2 pendidikan..
3) Teknologi yang semakin membangun...
4) Cabaran masa era kini...

So... tuh je poin yang aku rase la.. tapi berlainan pula dengan persoalan ke-2... kenape kebanyakan graduan mengganggur??

1) Memilih Kerja..
2) Ingin trus berada di atas (pangkat tinggi & Gaji tinggi)..
3) Konsep kerja?Biar kerja datang bergolek depan mata..
4) Tidak pernah berasa dalam situasi 'susah' sebab sebelum nih semua FAMA yang bagi.. hehe

So, ini je la.. ape yang aku rase..  yang baik itu datang dari Allah.. yang buruk itu datang dari aku!.. so, kalu ade pape yang salah tolong betolkan yea?? hehe!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
**Post ini tiada kaitan antara yang hidup mahupun yang telah meninggal dunia...

-P@y Che-

10 PerancanG:

Miss Dill said...

hai!

saye rase antara sebab ramai yang menganggur selain yang awak dah tulis kat entri tu, pointer graduan tu sendiri. maksud saye, kalau pointer cukup2 makan atau rendah dari tu, mcm mane nak cari kerja yang baik kan. pointer mesti baik supaye kite bleh tunjukkan kite ni berkualiti. ditambah pula dengan communication skill yang mantap. baru orang percaya. :)

Nonie said...

tp xsemua graduan y xberkualiti...
lg 1 memng xslh point y awk ideakn tu..mmg ade segelintir y memilih kerja..
semoga sy akn terus dpt keje pas ni...hihih.ade bond ngn kerajaan lg ni,idup mewah ngn dt JPA sgt kn...hihiih

Payche said...

@Miss Dill.. Hehe.. walaupun dengan poniter sedikit.. xsemestinye xboley dapat kejew.. hehe! gud luck yeah.. usaha!

Payche said...

@Nonie.. hehe.. oo.. patut la.. dwet JPA kene la balas balik kan>>?

Azrinah Yna said...

pendapat sy, ramai graduan2 yg menganggur skrg nie sbb mahasiswa/wi tersebut hnya truskn dgn Plan A mereka tanpa menyediakan Plan B..Mksd sy plan A 2,hnya trus brhrp utk dpt keje pas da grad nnti..pdahal,sperti yg kte sume maklum,after graduate,pkejaan kte xtrjamin..tp,Hutang ttp trjamin kn??hehe..bg pgguna ptptn cm sy niela.. ;)
Plan B 2,mksd sy..start dr time bljr 2,cb libatkn diri dgn bisnes yg blh mnjamin masa dpn..tp,jgnla wat bisnes yg bkn2..tgk jg halal haramnya..pastikan x ganggu stdy jg..cam sy skrg..alhamdulillah,da start wat plan B 2..

ila said...

saya hanya pelajar sPm.

tp saya rase mahasiswa&mahasiswi terlalau memilih kerja.

sbb diorang nk kerja yang senang.
kerja2 susah semua banyak orang asing yang buat.

lagi p0n mungkin p0nter diorang x bpe bagus untuklayakkan diorang
dpt kje yg bagos

hanya pendapat sbb saya p0n x berapa tau sgt pasal nie

ila said...

saya hanya pelajar sPm.

tp saya rase mahasiswa&mahasiswi terlalau memilih kerja.

sbb diorang nk kerja yang senang.
kerja2 susah semua banyak orang asing yang buat.

lagi p0n mungkin p0nter diorang x bpe bagus untuklayakkan diorang
dpt kje yg bagos

hanya pendapat sbb saya p0n x berapa tau sgt pasal nie

Payche said...

thanx untuk pendapat masing2 yea...

Siti Radz said...

Salam...

Antara sebab mahasiswa/siswi skarang kurang berkualiti adalah kerana konsep "belajar untuk lulus". Jadi, bila diterapkan konsep itu dalam diri masing2, apa yang dipelajari tak boleh di apply pada masa hadapn. Dan antara sebab ramai graduan yang menganggur adalah kerana terlalu memilih bidang - tak akan terima kerja dari bidang yang lain dari bidang yang dipelajari. Bukalah minda, bukankah itu peluang untuk mempelajari sesuatu yang baru? Kata orang putih, "You can't just sit in your comfort zone". Kan?

KISAH SUKSES IBU HERAWATI said...

Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah se orang TKW yg bekerja di kilang selangor malaysia, dan secara tidak sengaja sy lihat comentar pak Ramli dari singapur di internet tentang pesugihan dana hibah AKI SYEH MAULANA yg telah membuatnya sukses, saya pun coba buka situs pesugihan AKI SYEH MAULANA Di Website/situnya dan lihan no tlp aki, Saya pun langsug hubungi aki dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan uang RM 200 ribu yg sy minta benar benar terbukti dan semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir Tuhan, Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita semua, cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya, Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui Ritual Penarikan Dana Hibah AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyak Dikenal Oleh Kalangan Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia, jika anda ingin seperti saya silahkan Lihat No Tlp Aki Di website/internet ~>KLIK DISINI<~ Wassalam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian @ Pemberitahuan


Segala isi kandungan dan gambar-gambar di MUB's blog (Merancang Untuk Berjaya) ini tidak boleh ditiru, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada MUB's blog. SEKIAN dimaklumkan sekali lagi


Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998